Kneedowncursus

Lezen en uitvoeren van deze cursus is geheel op eigen risico en alleen voor mensen boven de 18 jaar. Je kunt mij dan ook op geen enkele manier aansprakelijk stellen voor eventueel geleden schade en of verbroken relaties.

Zoals velen motorrijders had ook ik die ultieme droom, met de knie over het asfalt.    

Eigenlijk ben ik hier nooit echt serieus mee bezig geweest totdat ik een keer een circuitrijvaardigheidstraining van de stichting MRO had gevolgd. Mijn zelfvertrouwen was gegroeid en ik had voor die cursus een leren broek gekocht.  (uiteraard bij Termaat in Nijmegen)Je moet dus voor jezelf effe een lijstje maken van wat je nodig hebt. Ik zou de volgende zaken op dat lijstje niet vergeten;

Nu heb ik op internet ook wel eens zo'n cursus over het kneedownen gelezen maar iedere keer praat men over een mooie overzichtelijke bocht, niet te snel etc.. Nu denk ik dat je beter een grote parkeerplaats op een zaterdag kan nemen. Het grote voordeel hiervan is dan dat je louter en alleen met je lichaam en de motor bezig bent en je (nog) niet hoeft te concentreren op de ideale lijn in een bocht. Het met de knie over de grond schrapen in dan ook meer een trucje dan iets anders. Snelheid is zeker in het begin ondergeschikt. Sterker nog, de meeste die maar net met de knie aan de grond komen zullen juist aan tijd inleveren als zij keer op keer trachten te kniedownen. Je moet gewoon het gevoel van het "naast de motor hangen" je eigen maken. Dat voelt in het begin echt heel gek. Het lijkt alsof je geen invloed op de motor meer hebt als je er zo ver naast hangt. En daarom lijkt het mij beter om dit op een grote platte plaat asfalt (lees parkeerplaats) te doen zodat jij je op de motor en op niks anders hoeft te concentreren. Geloof me dat is in het begin al moeilijk genoeg. Toen ik begon met oefenen ben ik wel in een bocht begonnen maar dit is echt vele malen moeilijker. Hoe vaak ik teleurgesteld naar huis ben gereden omdat het wederom niet lukte is echt niet op 2 handen te tellen.

Het leertraject begint net als op school (en met seks) op papier. Het verschil zit hem in de lectuur. Lezen lezen en nog eens lezen, hoe meer je weet in theorie weet des te minder kan er in de praktijk fout gaan. Ik las vrijwel alle sportieve motorbladen en bestudeerde de houdingen tijdens het kneedownen aandachtig. Nooit in mijn leven heb ik zoveel naar mannenbillen gekeken als in deze periode. Je moet namelijk met 1 bil naast het zadel gaan hangen. Minimaal 1 bil, als je vertrouwen groeit, kan je zover naast de motor gaan hangen dat beide billen het zadel negeren en alleen je bovenbeen het zadel vult. 

Alvorens je je met een overdosis zelfvertrouwen op weg begeeft naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats raad ik je aan de motor en de banden warm te rijden. Deze tip geldt voor iedere dag dat je hem van stal haalt, rij eerst  10 a 15 minuten rustig aan zodat jij en de motor wederom aan elkaar kunnen wennen. Vergelijk het maar met je vriendin, hoeveel zin je ook hebt, je zult haar eerst moeten opwarmen (lees ontdooien), je kan niet meteen als een gek tekeergaan, hoe graag je het ook wil.  Kijk, ik snap ook de verleiding wel, zaterdag middag, buren buiten, ja ook die mooie buurvrouw, effe kneedownend de straat uit, godver, hoe mooi kan het leven zijn, meer genot als in een orgasme. Tuurlijk. Toch niet doen. Ik ben dan wel een kale ouwe lul maar geloof me,  de pijn die je je ego aan doet door in die bocht te crashen duurt langer dan dat de moeder van je kinderen er met een ander vandoor gaat.

Om te oefenen moet je gewoon  recht doorrijden en naast de motor gaan zitten. Je merkt dat de motor zich in de tegenovergestelde richting laat wegduwen. Probeer dan de motor een beetje naar je toe te trekken, als het goed is ga je nu een bocht maken. Eigenlijk trek je de motor niet naar je toe maar ga je je gewicht meer verplaatsen naar "jouw" kant. Als het goed is maak je nu een "ruime bocht".  Grappig is ook tijdens deze motorgymnastiek dat vrijwel iedereen een voorkeurskant heeft. Ik raad je dan ook aan om met deze kant te beginnen. Kan jouw het schelen dat je alleen maar met je linker over de straat schraapt (of rechter), 90% of meer schraapt alleen maar tijdens een crash met z'n knieën over de aardbodem.

Dit is zo'n beetje wat je moet weten. Doe voorzichtig, beperk je snelheid, controleer het asfalt, warme banden en probeer beetje bij beetje. De kans is groot dat het de eerste keer niet lukt. Als je denkt dat lichaamslengte en/of grootte van de motorfiets je parten speelt verminder dan je veervoorspanning. Hierdoor wordt je motor "lager". Je kunt ook kneesliders monteren die een centimeter of 30 dik zijn. Liefst met titianium of vuursteentjes uitgevoerd. 

Heb je aanvullingen of kritiek (constructief en onderbouwd) mail me dan.

 

Succes Erik.